Kantareller, svullen tumme och framåtvarning...

Så kan man summera helgen.

I lördags va tjejen i Söderköping och lekte. Hon hoppade hoppborg och fick ansiktsmålning. Världens gulligaste tiger.

Själv åkte jag och grabben in till stan för att storhandla. Allt är ju så himla mycket enklare nu när han kan sitta i handlevagnen. Han tyckte det var jättekul. Mycket att titta på. Kämpade hårt för att få tag i scannern, men blev nöjd när han fick en penna att tugga på (man tager vad man haver).

I går var det full fart. När grabben sov förmiddag tog jag mig en sväng i skogen. Så härligt att bara strösa omkring i skogen...och letade efter svampar. Hittade nägra kantarellställen . Hittade även något jag tror är mandelkrämla, men jag måste dubbelkolla med någon som kan svampar. Vågar ju bara plocka kantareller....

Kom hem och klippte gräsmattan, torkade golv, tvättade kläder mm. Tjejen lekte med barnen på gatan, så henne såg vi inte mycket till...Efter lunch tog jag med barnen och gick bort till affären. När vi kom hem så kände jag för en liten paus, så jag skickade iväg mannen ut med vagnen för att söva grabben. Tjejen lekte i sitt rum och jag kunde slappa lite framför datorn. När mannen kom hem satte han sig lite framför tv'en...Jag hörde att grannpojken var ute och lekte och det gjorde även tjejen. Så hon sprang bort för att öppna dörren och fråga om han ville leka med henne. Sen hörde jag ett *kadunk*, dörren blåste igen (korsdrag) och det blev helt stilla i 2 sekunder. Då kom illvrålet. Mannen skuttade ur soffan och nerför trappan i två språng, han hann faktiskt fram till ytterdörren innan mig...Där stod tjejen med tummen i kläm. Stackar liten. Som tur var så hade vi kylspray hemma. Hon fick även lite alvedon. Efter att ha grätit en halvtimme somnade hon på våran säng. Vi trodde hon skulle få blånagel, men den ser ut att klara sig. Tummen är dubbel så stor och hon har fortfarande lite ont, men det är inget som stör leken idag iallafall. För tillfället är hon ett Mora träsk-troll och står och dansar framför TV'en :-)

Men en tjej som sover över en timme på eftermiddagen och en kille som också sov länge innan grötdax vill inte lägga sig vid läggtid. Vi gick ut med barnen på kvällen och båda fick gunga och roa sig lite utomhus. När vi kom in fick grabben gröt (en timme senare en vanligt) och sen la jag in honom i lekrummet där tjejen satt och tittade på film. Precis utanför räckhåll låg en boll som grabben så gärna ville leka med...och då hände det...han ålade sig framåt!! Han är jätteduktig på att rulla runt och ta sig bakåt, men har aldrig tagit sig framåt. Han hade stilen "hysterisk katt som badar"...dvs att benen och armar gick som trumstickor, men han kom sig ialladall framåt...Duktig kille. Han är även duktig på att ställa upp sig på alla fyra. Roligt att titta på...är ju första gången vi har ett barn som vill framåt. Tjejen satt ju bara still fram till att hon var 10 mnd och sen hasade hon sig fram på stjärten. Hon kunde aldrig krypa....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0