Man tager vad man haver

Fullt kör den här dagen med. Man vaknar på morgonen och undrar hur man ska orka ta sig genom hela dagen själv med barnen och vips så är dagen över. Morgonen gick asfort...man ligger och busar med barnen i sängen (eller barnen ligger och busar medan en själv försöker sova lite till...), sen upp och äta frukost. När alla har fått i sig mat och på med kläder har det gått 2 timmar och grabben vill sova. I dag ville inte tjejen följa med ut och gå, så hon fick sitta hemma och titta på Barbapapa. När jag kom tillbaka la jag mig på soffan för att vila lite...eller inte. Fick gå och hjälpa tjejen med filmen, sen ringde telefonen ett par gånger och så hade ytterligare et par timmar gått och grabben vaknade igen.

Efter lunch (vilket blev kokta ägg och mackor då inget annat fanns att välja på) gick vi till affären (hade fått bonuscheck från ICA så äntligen hade vi lite pengar) för att köpa mjölk och smör. Tjejen har dock växtvärk idag, så hon var helt slut när vi kom hem och alldeles omöjlig att ha med att göra. Vilket medförde en sammandrabbning som väckte grabben som precis hade somnat. Jag gick in med tjejen och fick lugnat ner henne lite. Hon la sig på gästsängen och jag gick ut för att få grabben att somna om igen. Efter mycket om och men så somnade han till slut (måste skaffa en sån där dårtröja så man kan knyta fast han i vagnen, har sele men den krånglar han sig lätt ut ur och vänder sig ändå). Tjejen hade somnat och jag kunde äntligen slappa lite själv.

När vi alla hade ätit mellis gick vi till grannen och fikade och barnen busade och lekte lite. Plötsligt var det middagsdags. Efter middag gick jag ut med vagnen en sväng...gick in på promenadspåret och precis när grabben somnade så hittade jag en kantarell. Plockade den och tänkte ironiskt på alla skithistorier om att "hittar man en så hittar man flera". Kunde ju inte se nån mer...tog ett steg in i skogen och hittade faktiskt flera. Men inte hade jag något att ha svampen i! Till slut tog jag grabbens solhatt som låg under vagnen och kunde fylla den med svamp. Trevligt. En av grannarna fick sig et bra skratt när jag kom ut ur skogen med barnvagn och en solhatt fylld med svamp. Man tager vad man haver...

När grabben vaknade till tog jag vagnen (grabben kan äntligen sitta upp i vagnen och tycker det är skitkul) och tjejen och gick bort till gungorna. Där hittade hon en jämngammal tjejkompis som hon lekte med. Sen var det grötdags för grabben. Tjejen hjälpte till med att rensa svampen och vi förvällde den. Vällingdags. Läggdags. Och nu är dagen slut. Vart tog den vägen?

I morn blir det väl också full fart. Vi ska väl till grannen en sväng och fika. Tjejen skulle visst kanske få besök av en kompis. På eftermiddagen ska vi till Söderköping...

Fredag blir nog en lång dag. Då reser tjejens bästa kompisar till Småland för att fånga kräftor och vi får hitta på annat för att roa henne. Mest av allt skulle jag vilja ta en sväng i skogen för att leta efter fler svampar, men det är inte så lätt med småsorkarna. Får väl ta det till helgen och låta pappan ta hand om rackarungarna. Springa till skogen medan grabben sover och hoppas att han sover länge...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0