Lite skit rensar magen...eller?

Har alltid varit av uppfattningen att lite skit rensar magen...ända tills jag läste om någon EHEC-bakterie eller vad den nu hette. Det är en bakterie som kan finnas i människo- och kotarmar...och på frukt, grönsaker, i vatten och i jord. Opastöriserat mjölk är tydligen också smittofarligt. Läste om en liten tjej på 2 och 1/2 som hade blivit smittat...ofta klarar man sig med magsmärtor, men ibland sprider bakterien sig och då blir det faligt. Den här tjejen dog...så otroligt sorgligt. Det sista hon sa till sina föräldrar några minuter innan hon dog var "Lämna mig inte"...

Jag tål verkligen inte läsa sånt...nu kommer jag ha ångest för att grabben ska få i sig jord och annan skit. Det kan smitta om man går på toan utan att tvätta händerna efteråt, men vi är jättenoga på att barnen ska tvätta händerna. Både innan och efter maten och sen när man har kissat.  Och de är även noga på dagis att barnen ska tvätta sig...skönt.

Grabben har haft diarre i snart två veckor nu...måste nog ringa 1177 snart och kolla så att det inte är någon risk. Han får tänder och jag tror den ruttna buken beror på det...och han dricker så otroligt mycket vatten att jag är inte särskilt orolig för uttorkning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0