Bankbesök är alltid lite läskigt

Har varit i banken idag. Har ju världens trevligaste bank, har ingen kritik att rikta mot SEB. De är trevliga och glada och jag känner mig som en värdesatt kund. Det är väl så det ska vara.

Inte som Trygg Hansa som ringde mig för nästan en månad sedan...de kunde erbjuda mig lägre försäkringar än vad vi idagsläget får från Östgöta Brandstodsbolag. De skickade offerter (som jag fick tjata mig till), jag vill ju ha ett papper och kunna jämföra de olika försäkringarna. Jag hade lite fullt upp just de veckorna, skulle plugga till både muntlig och skriftlig tenta, så när de ringde första gången efter att jag hade fått offerterna sa jag att jag ville ha lite tid på mig att gå genom dem. Fick till svar att "Jo, självklart. Men är det så mycket att tänka på? Du kan ju sänka försäkringarna med 2300:- genom att byta till oss!" Ba dem ringa mig i början av december när alla tentor var över. Skickade även iväg ett mail till Länsförsäkringar om att jag hade blivit erbjuden en lägre kostnad av Trygg Hansa. Dagen efter ringde Länsförsäkringar mig och erbjöd sig sänka sina försäkringar med 2500:- och binda dem till 2014. Vilket betyder att även om tariffer och så går upp, så ändras inte mina försäkringar. Kanon! Jag hoppade på direkt och förlängde mitt avtal med Länsförsäkringar.
När Trygg Hansa ringde tillbaka några dagar senare (inte samma kille som jag hade pratat med tidigare) berättade jag att jag inte var intresserad och att jag hade fått ett bättre pris av Länsförsäkringar, samt förlängt mina försäkringar hos dem till ett förmånligt pris. Killen förstod och tackade för visad intresse. Jag sa ju att om inte Länsförsäkringar hade erbjudit mig ett bättre pris så hade jag bytt.
För några dagar sen ringde Trygg Hansa igen. Då var det samma kille som jag hade pratat med de första gångarna. Han var direkt otrevlig tyckte jag. Han hävdade att jag hade gjort ett dåligt val. Att han säkert kunde ha erbjudit ett ännu bättre pris och när jag sa att jag var nöjd med att Länsförsäkringar hade garanterat att ingen prishöjning förrän 2014 påstod han att de ljög. Han försökte verkligen smutskasta Länsförsäkringar och sa att de betedde sig illa mot sina kunder osv osv osv. Helt ärligt tyckte jag nog han var lite väl desperat. Hahaha...Jag är en trygghetsmänniska och kan jag binda lån och försäkringar till ett förmånligt pris så gör jag det.

Dagens ros går till Länsförsäkringar och SEB
Dagens ris går till Trygg Hansa.

Tillbaka till bankbesöket. Vi diskuterade mest mina pensionsfonder. Valde att ha kvar Europafonden, är ju lite oroligt med Euron, men jag tror det rätar till sig och då kommer fonderna att gå upp. Har även en aktiesparfond som får stå kvar. Valde att lägga till en fond som satsar på tillväxtländer som Indien, Thailand, Mexico, Pakistan osv. Lite högre risk, men det är ju ett långtidssparande och jag tror på dessa länder. Särskilt Indien är spännande. Där kommer det att hända saker!
Pratade även om eventuellt ett extra lån på huset för att göra i ordning tomten. Minsta belopp man kan låna genom bolån är 100 000! Jag som hade tänkt kanske 50 000...så det känns lite läskigt och hopplöst. Vi kan ju inte ha träsk i trädgården. Det är bara en tidsfråga innan det sprider sig till husgrunden. Varför kan vi inte bara vinna 100000 i lotto eller liknande? Eller 50 000 hade räckt långt. Får väl se hur det går. Först ska det komma en mäklare och göra en omvärdering på huset. Ska bli spännande att se vad det är värt! Men frågan är om det är någon mening...i dagsläget känns det ekonomiskt omöjligt att ta ett lån på 100 000.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!



Ville bara kika in och säga tack för dina fina ord om oss i SEB! Jag och mina kollegor blir alltid glada av den typen av positiv feedback.



Berätta gärna vilket kontor du var på så kan jag rikta ett särskilt tack till just de som jobbar just där. Ha en fortsatt fin fredag och en härlig helg nu!



//Anna, SEB Kundservice

2011-12-09 @ 11:04:39
URL: http://www.seb.se/socialmedia

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0