Putsbruk är inte hälsosamt för småbarn

Oj, vad fort tiden går...I lördags var jag på möhippa. Mycket trevligt. Bubbelbad, lunch på Ramunderberget och sen bad och middag i Lundby. Goda vänner och trevligt sällskap. Valde att vara nykter...lika bra det för det var ändå för varmt att dricka alkohol!

Gissa vad minsta skitungen gjorde igår då? Jo, han satte i sig en munfull putsbruk. Som tur var så hade det hunnit torka lite...Putsbruk innehåller släckt kalk som är mycket frätande, men vi hann skölja ur en del från munn och ansikte. Ringde 112 och frågade efter Giftinformationcentralen, men innan de satte över mig så ville de ju veta vad som hade hänt. Sa att ungen hade ätit putsbruk och då ville de först skicka ambulans...det säger ju lite om hur farligt det kan vara! Men jag sa att han verkade inte påverkad och att han, 10 minuter efter, satt och åt lax. Då fick jag äntligen prata med Giftinfon...Hon sa också att det kunde vara farligt, men att vi fick väl hålla koll på om han fick ont i munn och svårigheter med att svälja. Släckt kalk är mycket frätande och om man får det i ögonen ska man åka direkt till sjukhus...samt om barnet sätter i sig putspulver. Lilla skitungen.

Sen gick vi en tur med lilla Stumpan (lejonbergaren vi promenerar med ibland). Inte så roligt att göra på kvällen med 2 bråkiga barn. Tjejen ville gå längre. Grabben ville absolut inte sitta i vagnen. Allt blev lite fel. Käftade lite på tjejen. Ställde ner grabben (som faktiskt gick nästan 1 kilometer själv!!!). Tänkte för mig själv att om 1 timme sover barnen...Kvällarnas höjdpunkt är när man har lagt grabben och tjejen ligger i sin säng och tittar på film. Då sänker lugnet sig och man kan bara vara. Eller vara och vara...ut och plocka in tvätt, samla ihop lite leksaker, vattna grönsakslandet och tomaterna, mata fiskarna, mata katten...mm...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0