Student- och familjelivet rullar på

Som ni säkert förstår så hinner jag inte skriva så värst mycket. Min tid går åt att plöja genom en 600 sidor tjock bok om utvecklingspsykologi på engelska. Plus uppgifter och paper som också ska läsas och genomföras...I tillägg till att plugga så måste jag hitta lite tid att jobba också. Det är ju skönt att få några tusenlappar extra varje mnd, som vi kan lägga undan och hoppas på att få gjort i ordning trädgården nästa år. Det är ohållbart blött i hörnet av tomten, så vi måste få gjort en ny drenering där...Kommer nog att kosta fläsk, och därför måste jag försöka tjäna lite extra. Det ända som känns tråkigt är att behöva lägga pengarna på trädgård, i stället för att kunna ta med ungarna på semester. Men de är ju fortfarande såpass små att vi kan hitta på roliga saker här hemma i stället. Dessutom så kan vi ju inte ha myrmark i trädgården...börjar ju snart växa hjortron där.

Även om helgarna inte längre är fullbokade, så känns det som att det finns att göra! Dax att börja göra i ordning inför hösten och vintern. Tänkte även kanske ta med barnen till Kolmården på söndag, om vädret tillåter. En liten utflykt. Vore kul.

Grabben har kommit in i en brandbilperiod. Ett tag var det traktorer som var grejen, sen har det varit lastbilar (han har tagit in sin stora lastbil som har kör idiot med fram och tillbaka). I går var han på sjukhuset och han var så jätteduktig att vi åkte till leksaksaffären efteråt. Där bestämde han sig för ett set med brandbilar, brandhelikopter, brandmotorcykel och några brandmän (billig plastskit, men det var det han ville ha...). Trodde inte han skulle leka med brandmännen, men det gjorde han. Han satt i flera timmar och lekte med gubbarna, bilarna, motorcykeln och helikoptern. Riktigt kul att se. Hur hans lek utvecklas. Gubbarna "pratade" med varandra, åkte motorcykel, släkte bränder...mycket fascinerande!

Tjejen har börjat tjata om sin mormor och morfar. Det är inte alltid så lätt att förklara att de bor långt borta och att vi inte har möjlighet att åka upp. Men det som är positivt med att studera utvecklingspsykologi, är att jag numera förstår att hon har svårt att föreställa sig detta. Så vi brukar titta på kartor och jag visar var de bor, samtidig förklarar jag att mamma går i skolan och pappa jobbar, så vi har inte tid att åka. Sedan är det lite svårare att förklara varför inte mormor och morfar kan komma hit, för hon blir lätt bekymrad när det kommer till sjukdomar och sådant. Men vi förklarar så gott det går. Fast hon är ju lite lillgammal ibland. En dag suckade hon tungt och sa: "Mamma har inte tid att leka, vi har inte tid att åka til morfar, farmor har inte tid att komma och leka och lillebror bara busar. Jag har inte tid att inte ha tid. För jag vill bara leka." Det blev en liten tankeväckare för mig. Så numera lägger jag all tid på barnen från det att jag hämtar dom på dagis, tills det att de lägger sig. Middagar försöker jag förbereda så det bara är att värma upp när jag har hämtat barnen, eller så blir det något enkelt som vi fixar till när mannen kommer hem. Jag vill nämligen inte bli en mamma som inte lägger tid på sina barn. Man får så mycket mer igen genom att lägga tid på att umgås med barnen!

Min mamma brukar alltid och ringa för att kolla om det finns något barnen har användning för när det kommer till kläder. Det som behövs för tillfället är tröjor till tjejen (st 110) och till grabben (st 92).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0