Nyköpings Gästabud, var det på riktigt?

Håller på att skriva en historisk uppgift med min basgrupp. Vi har bestämt oss för att skriva om Nyköpings Gästabud och jag har kommit gott igång. Väntar på lite fler källor, men nu har en fråga väckts i mitt huvud: Med tanke på att Erikskrönikan tydligen skrev av Valdemar och Eriks anhängare, samt att det fattas fyra år av krönikan (de fyra åren precis innan gästabudet), vad var det egentligen som hände?

Alla tycker så synd om Erik och Valdemar som dog i den där fängelsehålan, angiveligen av svält. Mycket tyder på att de inte dog av svält, då de levde i fångenskap nästan ett halvår. De dog, men hur vet ingen säkert. Eller? Det finns inga kvarlevor av hertigarna. Hur kan liken av två framstående hertigar försvinna? Erikskrönikan är en politisk propaganda, hur kan man lita på vad som står där? Jag tycker det mesta verkar som en kompott mot kung Birger. Börjar tro att Erik och Valdemar kanske inte var några trevliga människor...

Vem hade mest att tjäna på att de tre bröderna dog? Att bara en ättling skulle överleva? Hertig Eriks son, var barnbarn till den norska kungen Håkon (Erik var gift med kung Håkons dotter, Ingeborg). Därsom alla dog, skulle Eriks son (Magnus Eriksson, tror jag han hette) bli kung över både Sverige och Norge. Frågan är om inte Ingeborg har ett finger med i spelet. Hon fick mycket stor makt, med tanke på att hennes son bara var tre år när han valdes till kung över Sveriges rike. Strax efter dog kung Håkon och Magnus blev även kung över Norge. Därmed fick Ingeborg i praktiken makt över dessa länderna, som tillsammans utgjorde Europas störste rike.

Ja, du. Det är frågor man kanske aldrig får svar på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0