Nyköpings Gästabud

Nu ska jag försöka lägga ångesten över den kommande istiden bakom mig och lägga fokus på kulturell historia. Vi ska börja med ett grupparbete om Nyköpingshus, närmare bestämt gästabudet (tror jag). De andra i gruppen har ju pratat om det där gästabudet, men tre av dem är ju från Nyköping och de andra har väl läst om detta i skolan. Jag har ju ingen aning om Sveriges historia...Vi nordmän lär oss om Slaget på Stiklestad och svenskarna om Nyköpings Gästabud.

Nu har jag oavsett googlat lite på Nyköpingshus och läst om gästbudet. Måste ju säga att det är lite småäckligt. Ingen syskonkärlek att prata om direkt. Tacka mig mina barn som bråkar lite om leksaker och kramas sen. Här fängslar man varandra hejvillt.

Som jag förstår det så börjar det med att två bröder på 1300-talet fängslar sin tredje bror och hans fru i två år. Elva år senare är den tredje brodern pissed off och lockar sina två bröder till Nyköpingshus. Sen har de en trevlig fest. Mitt i natten fängslar han sina två bröder, naglar upp dem mot en vägg i en fängelsehåla och låter dem svälta ihjäl. Nice. Men det fick han inget för...han blev jagat till Danmark och sonen till en av de döda blir kung av både Sverige och Norge. Slutsats: Man ska vara snäll mot sina syskon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0