Kön, etnicitet och klass

Måste plugga till nästa veckas tenta...men läslusten är borta. Kan inte hitta den någonstans. Blah. Annars är det ett rätt så intressant tema vi ska läsa in. Hur vi som lärare påverkar barnens syns på kön, etnicitet och klass. Med tanke på hur mycket tid barnen är i skolan, så är det viktigt att vi lärare tänker över våra normer och värden.

Jag tror nog att jag på så sätt kommer att bli en bra lärare. Jag ser på människor som...ja, människor. Ser jo oftast skillnad på flickor och killar, men annars vägrar jag att låta hudfärg, religion, sexualitet och liknande påverka mina bedömningar. En av böckerna jag läste (Skola i normer av Martinsson och Reimers (red)) beskrev hur heterosexualitet fortfarande är en norm i skolan. Att många lärare ser på heterosexualitet som det normala, medan alla andra sexualiteter är avvikande. Blev förvånad över att den typen av "stenålderssyn" fortfarande regerar. Jag ser på människor som sexuella, alla typer av sexualitet är normalt (med det tänker jag på hetero-, homo-, bi- och assexualitet). Det spelar väl ingen roll om man blir kär i en kille eller en tjej, eller båda delarna, eller kanske inte blir kär alls.

Samma bok gick även in på hur vi påverkar tjejer att leka med tjejleksaker och pojkar med pojkleksaker. Det här påverkar tydligen oerhört mycket, men den texten ställde jag mig kritisk till. Jag tycker nämligen att barnen ska få leka med vad de vill, vi vuxna ska se till att de har både bilar och dockor att leka med. Får man en liten tjej, så köp både lastbilar och dockor till henne. Det samma till pojken. Vi gjorde det till vår dotter, men hon ratade tidigt att leka med bilar. Redan innan hon började dagis valde hon att koncentrera sig på sina dockor och då är det inga "tjejleksaksnormer" från oss som har påverkat henne, vi har erbjudit henne ett eget val. Grabben har haft en djungel av leksaker att välja bland och han fastnade för bilarna. Men han gillar även att klä ut sig i tjejens prinsessklänningar...gulleplutten.

En annan sak som jag ställer mig lite frågande till är det med etnicitet. Det talas fortfarande om "invandrarelever" och "svenska elever". Blir så irriterad på sådana uttryck. Elever som elever. De ska väl inte behöva vara sämre bara för att de kommer från ett annat land? Ursäkten för att en elev med en annan bakgrund får dåliga resultat är oftast "men han/hon har en annan kultur, de bryr sig inte så mycket om skolan". Skitsnack. Blir så trött på sådana fördomar. Svenska elever som får dåliga resultat då? De kanske heller inte bryr sig så mycket om skolan. Det kanske också beror på deras kultur? Den dåliga svenska kulturen som inte bryr sig om skolan. Nej. Många lärare borde få sig en liten spark där bak och sätta sig ner och tänka över sina normer.

Ja, det är ett intressant tema....men ändå vill inte läslusten komma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0