Glutenallergi?

Nu har min dotter fått remiss till barn- och ungdomskliniken på Vrinnevi. Hon har haft ont i magen i ungefär ett års tid nu och läkarna kan inte sätta fingret på vad det är för något. Hon har inte gått upp i vikt på över ett år och jag tycker så synd om henne när hon får ont. I bland har hon så ont att hon gråter...
 
Jag såg namnet på läkaren hon ska få tid hos och googlade lite på honom. Tydligen är han någon expert på celiaki, fast borde inte det ha upptäckts på läkarkontrollen? De tog jo ett antal blodprov på henne, glutentest borde ju ha ingått i de proven? Glutenallergi har väl varit i bakhuvudet, men jag trodde att man blev mer kass i magen av det. Annars stämmer några symtom: Hon har varit väldigt trött i perioder, inte gått upp i vikt och ont i magen.
 
Vi får väl se. Vi äter ju redan laktosfritt här hemma, så det ska väl inte bli så svårt att gå över till glutenfritt om det behövs. I dag finns så många bra alternativ. Jag trodde det skulle bli svårt att göra laktosfri mat, men det blev inga problem. Fast matlagningen blir ju dyrare... Idiotiskt att laktosfria produkter ska vara så mycket dyrare!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0