Syskonkärlek i ett nötskal

Ibland är mina barn rätt så billiga, särskilt när de bråkar och slåss. Jag kan på förhand höra när bråk är på gång, men de måste lära sig att försöka hantera sina konflikter. Det börjar ofta med att storasyster leker med något och lillebror vill vara med, lugnet lägger sig i tre minuter innan helvetet bryter loss. Hon skriker, han skriker, han slåss, hon gråter, han gråter, hon skriker "den är min", han skriker "den är min faktiskt" (faktiskt är det nya ordet som han använder hela tiden).
 
Jag kan inte räkna hur många gånger de bråkar i loppet av en dag, men det är rätt så tröttsamt. Tjejen är extremt envis, trotsig och beter sig som en tonåring. Vilket är en fördel, vi kommer inte att ta tonåren så hårt... Tro inte att det bara är vi som märker att hon är bestämd. Det har vi fått höra från dagis från första början. Alla säger att det är en positiv egenskap, men de behöver inte leva med den "positiva egenskapen".
 
Grabben är inte lika trotsig, men han har andra egenskaper som kan driva en till vansinne. Han vägrar helt enkelt att lyssna om det inte passar honom. Vi kan skrika tills vi blir blå i ansiktet, men han fortsätter med sitt... det kan vara allt från att springa till grannen, cykla mitt på vägen, slå på syrran och så vidare. Även dagis har kommenterat detta. Det som är mest frustrerande är att vi inte vet om vi kan bli arga. Är det hans hörselskada som gör att han inte hör? Fast han hör om en traktor kommer långt bort på gatan...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0